Vodopad Tri kladenca ili Arbinjski vodopad

2760
Foto: instagram@zare2zare

Vodopad Tri Kladenca ili Arbinjski vodopad se nalazi u jednom od najlepših delova parka prirode Stara planina, u strogom rezervatu prirode Arbinje, na nadmorskoj visini od 1650 metara. Vodopad se nalazi na Dojkinačoj reci. Ona izvire iz istoimenog vrela ”Tri Kladenca”, na oko 1860 metara nadmorske visine, na Staroplaninskom vrhu Kopren. Do vodopada Tri kladenca se stiže od sela Dojkinci, kada se krene makademskim putem od planinarskog doma.

Vodopad Tri kladenca i kako doći do njega

Put koji prati tok Dojkinačke reke najpre vodi do vodopada Tupavica, gde se nakon 4,5 kilometara od planinarskok doma, kod jedne krivine skreće desno i preko drvenog mostića prelazi Dojkinačka reka, a zatim se stotinak metara dalje prati tok Međudolskog dola na kome se nalazi vodopad Tupavica.

Vodopad Tri kladenca

Od mesta gde se skreće za Tupavicu makadamski put dalje vodi do još dva manja vodopada, koji su od Tupavice udaljeni oko 3 kilometra. Jedan se zove Draganov vir, a drugi Jovin vir. Kao orjentir za skretanje do njih može da posluži jedna stara kuća, koja se nalazi sa leve strane pored puta. Od te kuće put dalje vodi ka Arbinju i do izvora Ladna voda. Dužina puta od vodopada Draganov vir do izvora i mesta Ladna voda je oko 4,5 kilometara.

Dužina puta od planinarskog doma do izvora Ladna voda, to jest do mesta sa koga se polazi do vodopada Tri kladenca, vrhova Vražja glava, Kopren, Tri čuke… je oko 12,5 kilometara. Putem mogu da idu samo teretna vozila ili druga vozila koja su više odignuta od tla. U selu Dojkinci postoji mogućnost iznajmljivanja terenskog vozila.

U video prilogu ispod, možete pogledati kako izgleda vodopad Tri kadenca:

Oko 150 metara dalje od izvora Ladna voda stiže se do pretposlednjeg mosta, koji se nalazi na oko 1490 metara nadmorske visine, mesta gde se dva potoka spajaju (levi potok je Belčin dol, a desni je gornji tok Dojkinačke reke). Na ovoj raskrsnici put levo vodi kroz Belčin dol, a put desno oko pedesetak metara dalje do poslednjeg betonskog mosta. Od ovog mosta kreće staza ka vodopadu Tri kladenca. Staza je od skora obeležena planinarskim markacijama.

Kada se pređe most, ide se stazom koja se nalazi na levoj obali Dojkinačke reke i koja prati njen tok. Kretanje se odvija kroz visoko rastinje, na nekim delovima staze ima i blata. Od mosta do vodopada ima oko 2,5 kilometra pešačenja, po dosta strmom terenu bujne vegetacije. Vreme koje je potrebno za prelazak ove deonice je oko jedan sat.

Vodopad Tri kladenca

Kada se nakon nekog vremena stigne do mesta sa crvenom zastavicom, nakon prelaska preko uzvišenja, izlazi se na ravniji teren gde se uočava veliki kamen na kome je nacrtana crvena strelica, koja levo usmerava na obeleženu stazu u pravcu Dojkinačke reke. Od ovog kamena staza udesno, pa naviše takođe vodi do vodopada Tri kladenca, ali ona nije obeležena i ne prati tok Dojkinačke reke.

Vodopad Tri kladenca na mapi:

Vodopad Tri kladenca je veoma dobro sakriven među netaknutom prirodom Stare planine. Do pre nekih desetak godina uopšte nije bio poznat široj javnosti. I dan danas, vodopad posećuju samo strastveni posetioci, spremni na dugo pešačenje i uživanje u čistoj i nestaknutoj prirodi. Oko samog vodopada, a i u putu do njega, ne možete videti smeće ili neki drugi uticaj čoveka. Podatke o visini samog vodopada nismo uspeli da pronađemo.

Ukoliko želite da pročitate još članaka o drugim vodopadima u Srbiji, kliknite ovde.